آخرین خبرها, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

کمپین حمایت از زنبورها و کشاورزان

کمپین حمایت از زنبورها و کشاورزان/ عمار هاشمی

در این باره:
«نجات زنبورها و کشاورزان!» اتحاد ابتکار شهروندان اروپایی یک شبکه در حال رشد از بیش از 140 سازمان غیردولتی زیست محیطی، سازمان کشاورز و زنبوردار، بنیادهای خیریه و مؤسسات علمی است که در سراسر اتحادیه اروپا توزیع شده اند و با یکدیگر برای آشتی دادن کشاورزی، سلامت و تنوع زیستی کار می‌کنند.
در طول دهه گذشته، تعداد قابل توجهی از جنبش‌های شهروندی در سراسر اتحادیه اروپا برای مخالفت با آفت کش‌ها – و مدل کشاورزی فشرده که تنوع زیستی و در نتیجه معیشت ما را از بین می‌برد – ظهور کرده اند. یک رفراندوم محلی بسیار بحث برانگیز در دهکده مالز تیرول جنوبی برگزار شد. 1.7 میلیون شهروند ابتکاری را برای نجات زنبورها در بایرن امضا کردند. تظاهرات منظم «توقف آفت کش ها» در ایتالیا؛ و سرانجام اقدامات ماهانه در سراسر فرانسه: شهروندان می‌خواهند به تصمیم گیرندگان خود نشان دهند که از سیاست‌های فعلی محیط زیست، کشاورزی و آفت کش‌ها حمایت نمی‌کنند.
این اتحاد توسط سازمان‌های جامعه مدنی فعال در زمینه‌های کشاورزی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست آغاز شد. آنها دریافتند که زمان برای طرح مطالبات سیاسی بلندپروازانه در مورد کشاورزی و تنوع زیستی فرا رسیده است. عمده شواهد علمی در حال افزایش است که بر پیوند حیاتی بین کشاورزی فشرده، فروپاشی تنوع زیستی، تغییرات آب و هوایی و کاهش سریع مزارع خانوادگی تاکید می‌کند، چاره‌ای جز تغییر سریع در سیستم‌های تولید غذا باقی نمی‌گذارد.
«نجات زنبورها و کشاورزان!» چشم انداز اتحاد ECI یک اتحادیه اروپایی است که در آن کشاورزی بر رفاه مردم از نظر اشتغال، سلامت و بازیابی تنوع زیستی استوار است. ما می‌خواهیم نواحی روستایی پرجنب‌وجوشی را توسعه دهیم که در آن مزارع کوچک در کنار تولید غذای سالم در تعادل با طبیعت، اشتغال مناسبی را برای روستاییان فراهم می‌کنند و تنوع زیستی را قادر می‌سازند تا از فاجعه زیست‌محیطی ناشی از انتشار مواد شیمیایی کشاورزی در زمین‌های ما برای دهه‌ها بهبود یابد.

2 میلیون شهروند اتحادیه اروپا علیه بکارگیری آفت کش‌ها کمپین به راه انداختند و با امضای کمپین علیه سموم آفت کش که به زنبوران عسل آسیب می‌زند از کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهند که برای سلامت شهروندان، غذا، آب و تنوع زیستی اقدام کنند. این شهروندان با امضای این کمپین خواستار پایان دادن به مصرف آفت کش‌ها و جلوگیری از کشاورزی تک کشتی شدند. به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل سایت European union 2 میلیون شهروند اتحادیه اروپا علیه بکارگیری آفت کش‌های مضر به حال زنبوران عسل با هدف حفظ حیات زنبوران و تنوع زیستی و تولید غذا خواستار کاهش 80 درصدی این مواد مضر شدند.
10 اکتبر 2022 طرح شهروندان به طور رسمی با امضای این کمپین از کمیسیون اتحادیه اروپا خواستند که کشاورزی سازگار با محیط زیست و عاری از آفت‌کش‌های مصنوعی به حداقل ممکن برسد.
این شهرندان همچنین از کشاورزان برای کار با طبیعت حمایت می‌کنند. برنامه‌های کنونی پیشنهادی اتحادیه اروپا برای کاهش استفاده از سموم خیلی امیدوارکننده نیست. در حالی که می‌توانیم شرایطی را بهتر از قبل کنیم.
بنابراین گزارش به زودی نشستی با کمیسیون اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و این پیشنهاد در دستور کار پارلمان اروپا قرار خواهد گرفت.
خواسته‌های محوری این کمپین عبارتنداز:
– حذف تدریجی استفاده از آفت کش‌های مصنوعی، تا 2030 استفاده از آفت کش‌های مصنوعی به تدریج 80 درصد در کشاورزی اتحادیه اروپا کاهش یابد.
– تا سال 2035 کشاورزی اتحادیه اروپا بدون آفت کش‌های مصنوعی فعالیت کنند.
اقدامات برای بازیابی تنوع زیستی
– زیستگاه‌ها باید احیاء شود و مناطق کشاورزی با عامل بازیابی تنوع زیستی تبدیل شوند.
– حمایت مالی از کشاورزان برای تسهیل گذار به شیوه‌های اکولوژیکی.
این موضوع طی یک بیانیه مطبوعاتی به کمیسیون اروپا ارسال شده و شهروندان خواهان پایان دادن به جنگ علیه طبیعت هستند. سازمان دهندگان این کمپین به زودی توسط کمیسیون اروپا (در عرضه سه ماه) به پارلمان اروپا دعوت خواهند شد تا ابتکار عمل Saliamole Api# و کشاورزان را به اشتراک بگذارند و پیرامون آن توضیح دهند. تنوع زیستی به شدت در حال کاهش است، خاک و آب به طور فزاینده‌ای توسط آفت کش‌ها آلوده می‌شود و هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم.
اکنون وجود آفت کش در همه جا شناخته شده است همانگونه که مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد آفت کش‌ها همه جا در کمین هستند و دو سوم سیاره در حال حاضر توسط بقایای مواد شیمیایی زراعی مسموم شده است.

راه را برای کشاورزی اکولوژیک باز کنید
این یک پیام دموکراتیک قوی برای سیاستگذاران اروپایی و ملی است تا به شهروندان گوش دهند و آفت کش‌های رسمی را کنار بگذارند. کشاورزان و علم نشان داده که کشاورزی مسالمت‌آمیز می‌تواند غذا را برای جمعیت ساکن تولید کند. مارتین ارمین نماینده اصلی و مدیر اجرایی این کمپین می‌گوید: وقت آن رسیده که سیاستمداران ما به تجارت کشاورزی گوش ندهند و برای آینده فرزندانمان کار کنند. برشر شادن می‌گوید: همه‌گیری (کوید 19) یک سیگنال قوی برای گذر به سمت کشاورزی سازگار با آب و هوا و زنبور عسل است. چراغ سبز ICE SAVE THE BEES در مرحله مهمی است در واقع پیشنهاد آئین نامه‌ای که جایگزین دستورالعمل EC/2009/128 در مورد استفاده پایدار از آفت کش‌ها خواهد شد در حال آماده سازی است. در واقع جامعه مدنی خواستار یک گذار واقعی زیست محیطی بدون آفت کش‌ها در اتحادیه اروپاست.

دیدگاهتان را بنویسید