آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, عسل درمانی, مقالات, مقالات نشریه

زندگی ما به حیات زنبوران عسل وابستگی دارد

31 اردیبهشت ماه 1403 برابر با 20 ماه می‌ 2024 روز جهانی زنبوران گرده افشان شادباد

زنبورها و سایر حشرات گرده افشان در معرض تهدید ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار دارند.

گرده افشانی یک فرآیند اساسی برای بقای اکوسیستم ماست. نزدیک به 90 درصد از گونه‌های گیاهی گلدار به گرده افشانی حشرات گرده افشان نیاز دارند. گرده افشانها نه تنها به طور مستقیم به امنیت غذایی ما انسانها کمک می‌کنند بلکه کلید حفظ تنوع زیستی هستند. سازمان ملل برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت گرده افشانها، تهدیداتی که با آنها مواجه‌اند و سهم آنها در توسعه پایدار، 20 ماه می‌را به عنوان روز جهانی زنبور عسل نامگذاری کرد.

هدف از این نامگذاری تقویت اقدامات حفاظتی زنبورها و سایر گرده افشانها است که به طور قابل توجهی به حل مشکلات مربوط به عرضه جهانی غذا و رفع گرسنگی در کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

باتوجه به نقش محوری که جوانان می‌توانند در پرداختن به چالش‌هایی که زنبورها و گرده افشانها با آن مواجه هستند، ایفا کنند روز جهانی زنبور عسل در سال 2024 بر موضوع زنبور عسل و جوانان تمرکز دارد.

این نامگذاری اهمیت مشارکت جوانان در تلاش‌های حفظ زنبور عسل و گرده افشانها را برجسته می‌کند و آنها را به عنوان مباشران آینده محیط زیست خود می‌شناسد. هدف از کمپین امسال افزایش آگاهی جوانان و سایر ذینفعان در مورد نقش اساسی زنبورها و سایر گرده افشانها در کشاورزی، تعادل اکولوژیکی و حفظ تنوع زیستی است.

با مشارکت دادن جوانان در فعالیت‌های زنبورداری ابتکارات آموزشی و تلاش‌های حمایتی، می‌توانیم الهام‌بخش نسل جدیدی از رهبران محیط زیست باشیم و آنان را برای ایجاد تاثیر مثبت بر جهان توانمند کنیم.

– زوال زنبورها زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

– تقویت سیستم‌های کشاورزی متنوع

– کاهش اتکا به مواد شیمیایی

– زنبوران عسل در تولید غذا به انسان کمک می‌کند

– فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد

شیوه‌های کشاورزی تک کشتی و فشرده، تغییر کاربری اراضی، بکارگیری سموم و آفت کش‌ها، تغییرات آب و هوایی و… مشکلاتی است که برای جمعیت زنبور عسل به وجود می‌آید.

– کاشت گیاهان بومی زنبور دوست

– خرید عسل و محصولات زنبور عسل از زنبورداران محلی

– خرید محصولات از شیوه‌های کشاورزی پایدار و ارگانیک

– اجتناب از بکارگیری آفت کش‌ها و قارچ کش ها

– حفاظت از کلنی‌های زنبورهای وحشی

-تامین آب برای زنبوران عسل

– کمک به حفظ اکوسیستم جنگل ها

– تولید زباله کمتر و عدم انتشار آلاینده ها

– کاهش مصرف پلاستیک و نایلون

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید