اخبار, اعلانات مهم

کاهش جمعیت حشرات خطری برای اکوسیستم‌های گوناگون

صادق سهوانی - خبرنگار تخصصی

بررسی‌های تحقیقاتی یک تیم بین المللی نشان می‌دهد تعداد گونه‌های حشرات در مناطق مختلف به یک سوم کاهش یافته است. محققان 73 گزارش تاریخی از کاهش حشرات در سراسر جهان را بررسی کردند و عوامل اصلی این کاهش را ارزیابی کردند. محققان می‌گویند کشاورزی فشرده و استفاده زیاد از آفت‌کش‌ها از مهمترین علل این تلفات است.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه فنی مونیخ آلمان، گونه‌های مختلف حشرات در 10 سال گذشته حدود یک سوم کاهش یافته است. این کاهش نه تنها اغلب بر مراتع واقع در نزدیکی زمین‌های کشاورزی تاثیر می‌گذارد بلکه بر جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده نیز موثر است.

به گزارش خبرنگار بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل از سایت bees.nows.com محققان بررسی بیش از یک میلیون حشره را در مناطق مختلف مرتعی و جنگلی در آلمان بین سالهای 2008 تا 2017 را جمع آوری کردند. آنها دریافتند که حدود یک سوم گونه‌های مورد بررسی در حال کاهش هستند و گونه‌های کمیاب خاص دیگر در برخی مناطق یافت نمی‌شوند.

دکتر ولفاگانگویر استاد بوم شناسی می‌گوید: کاهش در این مقیاس در یک دوره زمانی 10 ساله برای ما کاملا غافلگیرکننده بود. این نتیجه بسیار ترسناک است با تعداد فزاینده‌ای از مطالعات مطابقت دارد.

بسیاری از مطالعات قبلا نشان داده بودند که گونه‌های حشرات در مراتع آلمان در 25 سال گذشته کاهش یافته است.

وی در عین حال گفت: این واقعیت که بخش بزرگی از همه گروه‌های حشرات واقعا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تاکنون مشخص نشده است. همچنین مشخص نیست تا چه حد جنگل‌‌ها تحت تاثیر کاهش حشرات قرار گرفته‌اند.

برای این منظور محققان نزدیک به 2700 گونه حشره را در 150 مرتع و 140 نقطه از جنگل در ایالات‌های مختلف آلمان بررسی کردند. آنها تخمین زدند که زیست توده حشرات در مراتع به یک سوم سطح قبلی خود کاهش یافته است در حالی که زیست توده حشرات در جنگل‌ها حدود 40 درصد کاهش یافته است.

محققان تصریح کردند: همه انواع اکوسیستم‌ها شامل جنگلی، علفزار، مراتع و چمن زارها و حتی مناطق حفاظت شده تحت تاثیر این کاهش قرار دارند.

در این میان چالش  اصلی آن است که تلاش‌های حفاظتی برای مهار موثر تلفات حشرات متحد نیست. اکنون اغلب طرحهای فعلی مستقل از همدیگر عمل می‌کنند. با این حال نتایج ما نشان می‌دهد که برای جلوگیری از کاهش جمعیت حشرات، هماهنگی بیشتری در سطوح ملی و منطقه‌ای لازم است.

در یک بررسی در سال 2019 محققان استرالیایی هشدار دادند که حشرات جهان در یک قرن با سرعت فعلی تلفات، منجر به فروپاشی فاجعه بار اکوسیستم‌های طبیعت را تهدید می‌کند.

دانشمندان خاطرنشان کردند: زیست توده جهانی حشرات با نرخ 5/2 درصد در سال کاهش می‌یابد که هشت برابر سریعتر از نرخ تلفات پستانداران، پرندگان و خزندگان است.

تهیه و تنظیم: صادق سهوانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید